Date of Birth: 1909/9/13
Place of Birth: Mount Moriah, Missouri, USA
Date of Death: 1970/7/23
Mini Biography:
Leith Stevens was raised in Kansas City, where he started to work professionally at age 11, playing the piano for singers and later as conductor. At 18, he went to New York City and studied at Julliard School of Music. After as pianist working for the Chicago Opera Company, he started a career in radio when he joined CBS Radio as conductor and arranger, and later with his own musical show. In 1939 he relocated to California, to work as composer and conductor for actor Edward G. Robinson's radio series "Big Town." In the 1940's he was musical director for several radio variety shows, and during World War II he was in charge of the radio programs for the South Pacific Area Command. In 1942, he scored his first film, William Dieterle's "Syncopation", for RKO Radio Pictures. He later worked part of that score into "American Rhapsody", a popular concert piece included in the repertoire of many symphony orchestras. His career in films and television extended for 30 years, until his death, when he was musical director for Paramount Pictures. He scored more than 100 films and television series, including George Pal's production "The War of the Worlds", Robert Altman's "The James Dean Story" and Sal Mineo's vehicle "The Gene Krupa Story", as well as television's "Gunsmoke", "Voyage to the Bottom of the Sea", "Lost in Space" and "Mission: Impossible". He is often credited along with Alex North, Elmer Bernstein and Henry Mancini - as one of the first composers to use jazz in film scores, featuring well-known jazz musicians. He died of a heart attack a few minutes after learning of his wife's death in a traffic accident. He was one of the founders of the Composers and Lyricists Guild of America, and served as its president for eight years. He was nominated for a Golden Globe for his score for Pal's "Destination Moon", and three times for the Oscar for "A New Kind of Love", "Julie" and "The Five Pennies".
月世界征服 DESTINATION MOON 作曲:リース・スティーヴンス 指揮:ハインツ・サンダウアー 演奏:ウィーン・コンサート管弦楽団 (米Citadel / STC 77101) 1994 |
このCD(輸入盤)を購入する |
1950年製作のアメリカ映画。監督は「猟奇島」(1932)「洞窟の女王」(1935)「離愁」(1946)「奇跡の鐘」(1948)「彼と人魚」(1948)等のアーヴィング・ピシェル。出演はジョン・アーチャー、ワーナー・アンダーソン、トム・パワーズ、ディック・ウェッソン、エリン・オブライエン=ムーア、エヴェレット・グラス、ノックス・マニング他。『宇宙の戦士』『ダブル・スター(太陽系帝国の危機)』『夏への扉』『異星の客』『月は無慈悲な夜の女王』等で知られ、アイザック・アシモフ、アーサー・C・クラークと並んでSF界を代表する作家の一人と評されるロバート・A・ハインライン(1907〜1988)の原作『宇宙船ガリレオ号』をベースに、ハインラインとリップ・ヴァン・ロンケル、ジェームズ・オハンロンが脚本を執筆(ハインラインの原作の映画化作品には、『人形つかい』を基にした「(未公開)ブレイン・スナッチャー/恐怖の洗脳生物」(1994)、『宇宙の戦士』を基にした「スターシップ・トゥルーパーズ」(1997)等がある)。製作は「地球最後の日」(1951)「宇宙戦争」(1953)「宇宙征服」(1955)「タイム・マシン/80万年後の世界へ」(1959)「謎の大陸アトランティス」(1961)「ラオ博士の7つの顔」(1964)等のSF作品で知られるジョージ・パルで、本作がパルにとって初の長編カラーSF作品。撮影はライオネル・リンドン。美術は宇宙アートの第一人者チェスリー・ボーンステル。1969年7月のアポロ11号による有人月着陸ミッションより20年近くも前に、月ロケットによる月面探索をリアルに描写したSF映画のクラシック。アニメのウッディ・ウッドペッカーがロケットの解説をするシーンが有名。1950年度アカデミー賞の美術(監督)賞、美術(装置)賞にノミネートされ、特殊効果賞を受賞している。
音楽はジョージ・パル製作の「(未公開)偉大なルパート」(1950)「地球最後の日」(1951)「宇宙戦争」(1953)のスコアも担当しているリース・スティーヴンスが作曲。「Earth」は、不吉なタッチの主題によるイントロから、カウントダウンを表現したフレーズを経て、ロケット発射のSEへと展開。「In Outer Space」は、“センス・オブ・ワンダー”を感じさせる躍動的なフレーズからサスペンスフルなタッチへ。宇宙の沈黙と無限を表現したヴァイオリンが印象的。「On the Surface of the Moon」は、月面への着陸成功を描写した音楽で、冒頭の不吉な主題が繰り返される。「Escape from the Moon」は、月面からの脱出を描いたサスペンス音楽。「Finale」は、静かな主題から壮大なエンディングで締めくくるフィナーレ。
リース・スティーヴンスが手がけた作品には「(未公開)Syncopation」(1942)「(未公開)愛の交響楽(Night
Song)」(1948)「(未公開)Black Bart」(1948)「(未公開)All My
Sons」(1948)「(未公開)Larceny」(1948)「(未公開)Not Wanted」(1949)「(未公開)Never
Fear」(1949)「(未公開)偉大なルパート(The Great Rupert)」(1950)「月世界征服(Destination
Moon)」(1950)「(未公開)The Sun Sets at Dawn」(1950)「(未公開)No Questions
Asked」(1951)「地球最後の日(When Worlds Collide)」(1951)「(未公開)Navajo」(1952)「(未公開)Atomic
City」(1952)「(未公開)Storm Over Tibet」(1952)「(未公開)優しき殺人者(Beware, My
Lovely)」(1952)「(未公開)Eight Iron Men」(1952)「(未公開)Crazylegs」(1953)「底抜けびっくり仰天(Scared
Stiff)」(1953)「(未公開)ヒッチ・ハイカー(The Hitch-Hiker)」(1953)「摩天楼の影(The Glass
Wall)」(1953)「宇宙戦争(The War of the Worlds)」(1953)「(未公開)二重結婚者(The
Bigamist)」(1953)「乱暴者(The Wild One)」(1953)「地獄の掟(Private Hell
36)」(1954)「死の脱獄者(Crashout)」(1955)「悪の世界(Mad at the
World)」(1955)「(TV)ガンスモーク(Gunsmoke)」(1955)「(未公開/TV)Cheyenne」(1955)「黄金の銃座(The
Treasure of Pancho Villa)」(1955)「(未公開)World Without End」(1956)「(未公開)The Scarlet
Hour」(1956)「硝煙(Great Day in the
Morning)」(1956)「影なき恐怖(Julie)」(1956)「(未公開)Lizzie」(1957)「(未公開)The Garment
Jungle」(1957)「ジェイムス・ディーン物語(The James Dean Story)」(1957)「(未公開)Ride Out for
Revenge」(1957)「(未公開)Eighteen and Anxious」(1957)「(未公開)The Careless
Years」(1957)「(未公開)The Green-Eyed Blonde」(1957)「(未公開)Seven Guns to
Mesa」(1958)「(未公開)Violent Road」(1958)「西部を股にかける女(Bullwhip)」(1958)「(未公開)裏切りの密輸船(The
Gun Runners)」(1958)「5つの銅貨(The Five Pennies)」(1959)「僕は御免だ(But Not for
Me)」(1959)「(TV)ミステリー・ゾーン−廃墟(The Twilight Zone - Time Enough at
Last)」(1959)「(未公開)The Gene Krupa Story」(1959)「戦場よ永遠に(Hell to
Eternity)」(1960)「(未公開/TV)Michael Shayne」(1960)「(未公開/TV)Dante」(1960)「ダニー・ケイの替え玉作戦(On
the Double)」(1961)「男の罠(Man-Trap)」(1961)「インターン(The Interns)」(1962)「(未公開/TV)Empire」(1962)「ヤング・ヤング・パレード(It
Happened at the World's Fair)」(1963)「パリが恋するとき(A New Kind of
Love)」(1963)「(TV)原子力潜水艦シービュー号(Voyage to the Bottom of the Sea)」(1964)「(未公開/TV)Daniel
Boone」(1964)「ビッグ・ジム(The Night of the
Grizzly)」(1966)「荒野のスモーキー(Smoky)」(1966)「(TV)タイム・トンネル(The Time
Tunnel)」(1966)「(TV)宇宙家族ロビンソン(Lost in
Space)」(1966)「砦のガンベルト(Chuka)」(1967)「(TV)壮烈!第七騎兵隊(Custer)」(1967)「猛将カスター(The
Legend of Custer)」(1968)「(TV)巨人の惑星(Land of the Giants)」(1968)「(TV)沈黙のガンマン(The
Silent Gun)」(1969)「(未公開/TV)The Young Lawyers」(1970)「(未公開/TV)The
Immortal」(1970)「(TV)サブマリンジャック/史上最大原子力潜水艦乗っ取り(Assault on the Wayne)」(1971)等がある。リース・スティーヴンスは1956年の「影なき恐怖」でアカデミー賞の歌曲賞、1959年の「5つの銅貨」で同賞のミュージカル映画音楽賞、1963年の「パリが恋するとき」で同賞の音楽(編曲賞)にノミネートされている。
(2007年2月)
Copyright (C) 2007 Hitoshi Sakagami. All Rights Reserved.