Date of Birth: 1926/8/12
Place of Birth: Newington, London, England, UK
Mini Biography:
Pianist, orchestra leader, arranger, songwriter and film composer, David Lee (David Cyril Aarons) was born in Newington, London. His father Joseph was a professional photographer, and during the war was transferred to the North East to work on camouflaging military equipment. The family re-located to Whitley Bay, and it was here that David started to perform in local groups. His big break came in 1942 when he won the Melody Maker poll for best new jazz pianist. Moving to South Africa in 1947 he worked as resident musician for night clubs in Port Elizabeth and Johannesburg, then studied at the Johannesburg Conservatory of Music gaining a Mus.Bac. In 1954 he invited Johnny Dankworth to perform in South Africa, and it was Dankworth who persuaded him to return to England as pianist/arranger for the Johnny Dankworth band. David also performed with Terry and McGhee, the Buddy Tate Quartet and Jack Parnell. He also arranged for many big show business names, including Norman Wisdom, Benny Hill and Judy Garland. From 1959 he led the Dave Lee Trio who recorded a number of successful albums. His composing career began in the 1950s writing jingles for television ads, some 700 in all, after which he teamed up with lyricist Herbert Kretzmer. Their hit songs included "Bangers and Mash"(1961, sung by Peter Sellers), "Goodness Gracious Me"(1960, for Peter Sellers and Sophia Loren) and "Kinky Boots"(1990, for Honor Blackman and Patrick Macnee). They also wrote the West End stage musical "Our Man Crichton" in 1964. He worked on BBC satirical shows such as "That Was the Week That Was"(1962) and "I'm Sorry I'll Read That Again"(1964). His film music career began in 1960 with low budget features, but gradually he progressed to fine orchestral scores for important movies, his most notable being "Masque of the Red Death"(1964) for Roger Corman. In 1983 he was elected BBC Jazz Society Musician of the Year, and in 1990 was one of the founders of jazz-only radio station Jazz FM.
(未公開)赤死病の仮面 THE MASQUE
OF
THE RED DEATH 作曲・指揮:デヴィッド・リー (スペインQuartet Records / QRSCE036) |
1964年製作のアメリカ=イギリス合作映画(日本では劇場未公開でビデオ発売/TV放映済。TV放映時のタイトルは「恐怖!赤死病の仮面」)。製作・監督は「(未公開)リトル・ショップ・オブ・ホラーズ」(1960)「ワイルド・エンジェル」(1966)「聖バレンタインの虐殺/マシンガン・シティ」(1967)「(未公開)血まみれギャングママ」(1970)「レッド・バロン」(1971)「デス・レース2000年」(1975)「バニシングIN
TURBO」(1976)「ピラニア」(1978)「宇宙の7人」(1980)「(未公開)フランケンシュタイン/禁断の時空」(1990)等、多数の作品の製作(一部監督も)を手がけている“B級映画の帝王”ロジャー・コーマン。出演はヴィンセント・プライス、ヘイゼル・コート、ジェーン・アッシャー、デヴィッド・ウェストン、ナイジェル・グリーン、パトリック・マギー、ポール・ホィットサン=ジョーンズ、スキップ・マーティン、ロバート・ブラウン、ジュリアン・バートン、デヴィッド・デイヴィス、ゲイ・ブラウン、ヴェリーナ・グリーンロー、ドリーン・ドーン、ブライアン・ヒューレット他。エドガー・アラン・ポーの原作『赤死病の仮面(The Masque of the
Red
Death)』と『跳び蛙(Hop-Frog)』を基に、日本でも『夜の旅その他の旅』等の短編集が出版されているホラー/ファンタジー作家のチャールズ・ボーモントとR・ライト・キャンベルが脚本を執筆。撮影は「美しき冒険旅行」(1971)「赤い影」(1973)「地球に落ちて来た男」(1976)「マリリンとアインシュタイン」(1985)等の監督としても知られるニコラス・ローグ。ロジャー・コーマンが自ら主宰する映画会社American
International Pictures(AIP)でポーの原作を映画化した一連のホラー映画の1つで、この作品のほかには「アッシャー家の惨劇(HOUSE OF USHER)」(1960)「恐怖の振子(THE PIT AND THE
PENDULUM)」(1961)「黒猫の怨霊(TALES OF TERROR)」(1962)「姦婦の生き埋葬(THE PREMATURE
BURIAL)」(1962)「忍者と悪女(THE RAVEN)」(1963)「(未公開)黒猫の棲む館(TOMB OF
LIGEIA)」(1964)がある。このうち、「姦婦の生き埋葬」以外には、怪奇映画の名優ヴィンセント・プライスが主演している。中世のイタリア。村や町で死の伝染病が蔓延する中、悪魔崇拝主義者の領主プロスペロー(プライス)は城内に閉じこもり狂ったような宴を延々と続けていた。そこへ赤い頭巾で顔を覆った一人の男が現れる……。同じポーの原作が1989年に「(未公開)新・赤死病の仮面(THE
MASQUE OF THE RED
DEATH)」(監督:ラリー・ブランド/出演:エイドリアン・ポール、クレア・ホーク、パトリック・マクニー他)と「(未公開)赤死病の仮面(THE
MASQUE OF THE RED
DEATH)」(監督:アラン・バーキンショー/出演:フランク・スタローン、ブレンダ・ヴァッカロ、ハーバート・ロム他)として再映画化されている。
ロジャー・コーマン監督によるポー作品のスコアの大半はレス・バクスターが手がけているが、この作品のみコーマンの指名によりイギリスのジャズ・ミュージシャンでピアニストのデヴィッド・リーが作曲。「Prelude / The Old Woman and
the Red
Death」は、ダークなピアノのイントロからオーケストラによるダイナミックでミステリアスな主題へ展開する前奏曲。「Prince
Prospero」は、不気味なサスペンス調のプロスペローの主題。「The Red Death / The
Fire」は、ミリタリスティックなタッチのサスペンス音楽。「Francesca」は、ややメランコリックなタッチのフランチェスカ(アッシャー)の主題。「Prospero's
Court」は、プロスペローの宮廷を描写したバロック調の曲。「Affront to Alfredo」「The
Forbidden Room」「The Falcon Training / Scarlatti / Francesca and
Gino」等は、サスペンス音楽。「Night
Castle」は、ややおどけたイントロからサスペンス調へ展開。「The Satan Mark / The
Prison」は、ダイナミックなアクション音楽。「The Black Wood」「Juliana's
Death」は、不気味なホラー音楽。「The Ape and the
Dwarf」は、コミカルなタッチ。「Witchcraft」は、ゴールドスミスのサスペンス音楽を想わせるダイナミックなタッチが秀逸。「Gino
and the Red Death」は、ミステリアスなタッチの曲。「The Masque
Ball」は、仮面舞踏会のシーンのメランコリックなワルツ。「Prospero and the Red
Death」は、ダークでストイックなタッチのサスペンス・ホラー音楽。ラストの「Epilogue and End
Titles」は、ダイナミックなエピローグとエンドタイトル。オーケストラによるオーソドックスなサスペンス・ホラー音楽。(ロジャー・コーマン作品の常ではあるが)予算が非常に限られていたため、デヴィッド・リーは23日間で50分のスコアを作曲し、オーケストラを指揮して録音しなければらならかったという。
デヴィッド・リーは1926年ロンドン生まれの作曲家で、1947年より南アフリカのポート・エリザベスとヨハネスブルグのナイトクラブでジャズ・ミュージシャンとして演奏活動を行い、1950年代からテレビCMの音楽の作曲を手がける。その後作詞家のハーバート・クレッツマーとコンビを組んでピーター・セラーズやソフィア・ローレン、オナー・ブラックマン、パトリック・マクニー等のために歌を作曲。1964年にはウエストエンドのミュージカル「Our
Man Crichton」の音楽も手がけている。また、2006年には80歳にしてジャズ・ピアニストを主人公にした小説『Promised
Lands』を発表している。
映画音楽の仕事は少ないが、「(未公開)Danger
Tomorrow」(1960)「(未公開)Echo of Barbara」(1961)「(未公開/TV)ITV Television Playhouse -
The Missing Links」(1961)「(未公開)The Kitchen」(1961)「(未公開)Hair of the
Dog」(1962)「(未公開)The Very Edge」(1963)「(未公開/TV)First Night - It's All
Lovely」(1963)「(未公開/TV)The Newcomers」(1964)「(未公開)赤死病の仮面(The Masque of the Red
Death)」(1964)「(未公開/TV)Adam Adamant Lives!」(1966)「(未公開/TV)Twice a
Fortnight」(1967)「(未公開)1917」(1970)等のスコアを手がけている。
(2012年4月)
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